Mitől jó egy sajtóközlemény?

Mitől jó egy sajtóközlemény?
2023.12.10.

A sajtóközlemény egy kulcsfontosságú eszköz a vállalatok, startupok, szervezetek és egyének számára, amely lehetővé teszi, hogy híreiket és üzeneteiket közvetlenül juttassák el a média képviselőihez. Egy jól megírt sajtóközlemény növelheti a médiafigyelmet és hozzájárulhat a márka ismertségének növeléséhez. De mi tesz igazán hatékonnyá egy sajtóközleményt? Nézzük meg a legfontosabb elemeket!

Sokszor halljuk, hogy a jó sajtóközlemény az ún. "piramis" elvet követi, vagyis a közölt információ ereje a közlemény elején a legtömörebb és erősebb és szépen fokozatosan kerül kibontásra, kifejtésre. Bontsuk le tehát az egyes elemek sorrendjét és szerepét!

 

1. Világos és figyelemfelkeltő cím


Az újságíró sokszor ennyit fog látni a számára kiközvetített email tárgyából, így nem lehet eléggé hangsőlyozni, hogy a címnek figyelemfelkeltőnek és informatívnak kell lennie. ez nem azt jelenti, hogy nincs hely kreativitás, vagy épp humor számára, de ez teljes mértékben a brand és az általa képviselt termék/szolgáltatás típusától és hangulatától függ. A címnek elsődleges feladata, hogy egyértelműen közvetítse a közlemény lényegét, foglalja magában a brand nevét és legyen tárgyilagos hangvételű.

 

2. Lényegretörő lead-in

 

Mielőtt rátérünk a közlemény szövegére, általában egy 2-3 mondatos ún. leadn-in segítségével foglaljuk össze a közlemény fő üzenetét. Itt megválaszoljuk az öt alapkérdést: Ki? Mit? Mikor? Hol? Miért? Ez biztosítja, hogy az olvasó azonnal megértse a közlemény lényegét.

 

3. Hiteles és pontos információ, részletes kibontás


Ezután rátérhetünk a bővebb kifejtésre. A nemzetközi sztenderd javaslat egy 4-500 szavas közlemény, hiszen be ki kell bontanunk, hogy mitől hír a hír. Pl: mitől egyedülálló az új applikáció, miért jelentős az újonnan megnyitott gyár munkaerőpiaci ígérete a környéken élő munkakeresők szempontjából és így tovább. A sajtóközleménynek ezenfelül pontosnak és ellenőrizhetőnek kell lennie. Kerüljük az alaptalan állításokat és biztosítsuk, hogy minden tény ellenőrzött legyen.

 

4. Vonatkozó Idézetek


Személyes idézetek hozzáadásával emberi arcot adhatunk a történetnek. Ez lehet a cég vezetőjének vagy egy szakértőnek a nyilatkozata, melyet ügyesen beleszúhetünk a közleménybe, hogy például erősítsünk, vagy bizonyítsunk egy kijelentést.

 

5. Strukturált tartalom


A sajtóközleménynek jól strukturáltnak és könnyen olvashatónak kell lennie. Használjunk rövid bekezdéseket és albekezdéseket, hogy az információ könnyen emészthető legyen.

 

6. A végén legyen kapcsolattartási információ


Mindig adjunk hozzá egy "kapcsolat" szakaszt, amely tartalmazza a média képviselői számára szükséges összes kapcsolattartási információt. Ezenkívű többször megfigyelhető, hogy a közlemény végén egy "Rólunk" bekezdés is található, amely 3-5 sorban összefoglalja a cégről/brandről/egyénről szóló legfontosabb tundivalókat, az elért eredményeket, kiemelkedő díjakat, stb.

 

7. Kiegészítő Anyagok


Csatolhatunk kiegészítő anyagokat, mint például fotókat, videókat vagy infografikákat, amelyek segítenek a történet jobb megértésében.

 

8. Professzionális hangvétel, egyesszám harmadik személyű narráció


A sajtóközleménynek hivatalosnak és professzionálisnak kell lennie, de emellett olvasmányosnak és megközelíthetőnek is. Fontos továbbá, hogy egyesszám harmadik személyben kell narrálnunk a hírt, nem szerepelhet benne olyan mondat például, hogy "Cégünk nagyon büszke az új applikáció hazai bevezetésére..."  

 

9. SEO szempontok


Integráljunk releváns kulcsszavakat és kifejezéseket a szövegbe, hogy a sajtóközlemény online is könnyen megtalálható legyen.

 

10. Aktualizált "CTA" 


Bár a sajtóközlemény nem egy klasszikus értelemben vett hirdetési szöveg, vagy landoló oldal, lezárásaként - amennyiben igazolt és indokolt - megemlíthetünk egy releváns kampányt, vagy kiemelt lehetőséget, például egy Black Friday, vagy Karácsonyi akció kapcsán.  

 

10+1. Milyen egy jó sajtóközlemény minta?

 

Nézzünk meg végezetül egy valós sajtóközleményt, amely a Business Insider oldalán jelent meg. Mivel a Power Prose elsősorban nemzetközi PR kampányokkal foglalkozik, ez a közlemény angol nyelvű, de struktúráját tekintve átültethető magyar példákra is!

Íme a sajtóközlemény szövege a Business Insider-ön és itt pedig egy magyar nyelvű példát olvashat.

 

Összegzés


Egy jól megírt sajtóközlemény aranyat érhet a PR stratégiában. Ha figyelünk a fentiekre, jó esélyekkel indulunk, hogy felkeltjük az újságírók, bloggerek figyelmét és meggyőzzük őket arról, hogy lehozzák az anyagot. Mivel sokszor kevés az idejük és csak minimálisan fognak hozzányúlni a beküldött anyaghoz, próbáljuk meg bebiztosítani, hogy a "kezük alá dolgozunk" és szinte azonnal ál tudják emelni a tartalmukat! 

Vissza
press-conference-1166343

Az egyik leghatékonyabb PR-eszköz: minden amit az Earned Médiáról tudni kell!

2023.09.30.

Bár mindannyian tudjuk, hogy fizetett cikkekkel, hirdetésekkel, videókkal is a célközönség elé lehet kerülni, ugyanakkor az is világos, hogy a fogyasztók hatodik érzéke jelez a fizetett tartalmaknál és kevésbé találja őket meggyőzőnek. Ezzel szemben az úgynevezett earned media - bár sokkal nehezebben megszerezhető - sokkal nagyobb hitelességgel és erővel képes megszólítani a célközönséget. De mi is pontosan az earned media és mit kell tudni róla? Ebben a bejegyzésben utána járunk!

Megnézem
Power Prose
Telefon: +36-20-528-9149
E-mail: adam.csorghe@powerprose.hu

Adatvédelmi Tájékoztató